Mediawijsheid weer begonnen!

Wanneer weet je of een nieuwsbericht echt is of nep?… Op welk moment gaat appen meer weg hebben van sexting?… Hoe vind je nu eigenlijk goede informatie op het Internet?… Waar moet je op letten met een profielfoto?… Leiden social media je alleen maar af, of kunnen zij misschien wel helpen bij schoolwerk?… In hoeverre heb je nog privacy op het wereldwijde web?… Wat is phishing?… Wanneer ben je gameverslaafd?… Wat zijn goede presentatieskills?… Is het je eigen schuld als privé-foto’s rondzwerven?

Deze en veel andere vragen komen aan bod bij mediawijsheid. Het vak is onlangs weer gestart voor alle brugklassers, van vmbo basis/kader tot en met Tvwo. Het Cambreur vindt het namelijk erg belangrijk dat kinderen op onze school onderscheid leren maken tussen de pros en cons van social media en Internet in ruime zin. Hoe ga je om met al die prikkels op het wereldwijde web, hoe vind je je weg in de stortvloed aan nieuwsberichten, apps, vlogs, feeds en spam? Laat je je er door lei-den of neem je zelf de leiding?

Jack Wisse en Koen Verstegen pakken deze klus voor het tweede jaar op rij met plezier aan. Dit jaar hebben ze ervoor gekozen het curriculum licht aan te passen door de focus nog meer op de voor- en nadelen van social media te leggen met meer aandacht voor zaken als sexting, digipesten en loverboys en tevens een spoedcursus It’s Learning aan te bieden. Met betrekking tot dit laatste: Het is immers voor de rest van de schoolcarrière van belang dat leerlingen de ins en outs kennen van It’s Learning en dat werken hiermee een vanzelfsprekendheid wordt.

Misschien leuk om zelf eens je kennis te testen in hoeverre je in staat bent onderscheid te maken tussen phishing-berichten* van criminelen en integere berichten van bedrijven. Dit kan door de test van de consumentenbond te maken op: www.consumentenbond.nl/phishing-quiz. Succes!

*phishing= een vorm van internetfraude, waarbij privacy gevoelige informatie zoals bankgegevens en wachtwoorden achterhaald getracht te worden door (doorgaans) nep emails uit naam van bekende bedrijven.