Nieuws

Heerlijk weekje Londen

By oktober 1, 2019februari 15th, 2021No Comments

Maandag 23 september om zes uur ’s morgens vertrokken 57 leerlingen en zes docenten van het vmbo en de mavo richting Londen. De reis naar Calais, met een koffiestop in Gent, verliep voorspoedig. Na de controle door de Franse en Engelse douane vertrokken we met de ferry naar Dover. Gelukkig viel het weer mee en was het heerlijk toeven op het dek.

Bijna bij Dover zagen we hoog op de krijtrotsen het imposante Dover Castle liggen. Het kasteel dat we zelf over een half uurtje zouden bezoeken. Eenmaal in Dover moest onze bus een steile klim maken om bij het kasteel te komen. Dover Castle was van dichtbij zeer indrukwekkend met zijn torens en kantelen. Onze benen werden meteen aan het werk gezet door de steile hellingen en de vele trappen, maar het was de moeite waard. Vanuit het kasteel hadden we een prachtig uitzicht over de zee en het plaatsje Dover. In de troonzaal gingen leerlingen Ayuub Mahamuud en Kim Jacobs op de troon zitten en benoemden zich tot koning Ayuub de tweede en koningin Kim.

Na Dover Castle reden we door naar Maidstone om even de benen te strekken, ponden te pinnen, te eten en te drinken en om verbaasd te kijken naar al die kinderen in schooluniformen.

Daarna door naar Morden een buitenwijk van Londen. Hier stonden de gastgezinnen al te wachten op onze leerlingen. Een spannend moment, “waar kom ik terecht, zit ik wel met mijn vrienden in het hetzelfde gezin”. Gelukkig viel het iedereen mee. Opgelucht en nieuwsgierig vertrokken de leerlingen naar hun tijdelijke thuis in Engeland.

De volgende dag bracht onze chauffeur Reindert ons naar het centrum van Londen. Daarna wandelden we langs Buckingham Palace, de horse guards, Downing Street 10, the houses of parliament en Trafalgar Square. Na de lunch bezochten we Madame Tussauds met zijn vele wassen beelden van beroemdheden maar ook met een griezelkelder, een 4d film en een treintje door de geschiedenis van Engeland. We sloten de middag af op Covent Garden met zijn vele straatartiesten waarna we naar de Thames wandelden. Langs deze rivier stonden veel wegen onder water door de hevige regen en stonk het. Bij Westminsterbridge stapten we in de bus met onze chauffeur die ons door het drukke verkeer weer veilig naar de gastgezinnen bracht.

De volgende dagen bezochten we onder andere Arsenal Stadium, zagen we de musical Lion King, maakten we een vlucht met de London Eye, beklommen we de toren van St. Paul’s Cathedral en dwaalden we door het mooie plaatsje Canterbury.

Vrijdag 27 september namen we afscheid van onze gastouders en vertrokken we weer naar Dongen. Onderweg hadden we een speciale tussenstop in Hazeldonk. Hier trakteerde de vader van leerling Bilal Toker ons in zijn restaurant op een gratis broodje shoarma of kebab met een drankje. Een heel mooi en gul gebaar waar we allemaal van hebben genoten, nogmaals bedankt!

Rond kwart over negen waren we weer in Dongen waar de ouders al ongeduldig stonden te wachten. Na het uitladen van de koffers ging iedereen weer zijns weegs. Even twee dagen bijkomen van een heerlijk weekje Londen.