247

Bezinningsdagen

Vraag het aan leerlingen in de bovenbouw; vraag het aan oud-leerlingen van onze school: wat vind jij één van de leukste dingen van de jaren op de havo of het vwo? Negen van de tien zullen antwoorden: de bezinningsdagen! Zelfs gaat hier het hardnekkige gerucht dat leerlingen willen blijven zitten, zodat ze nóg een keer de bezinningsdagen kunnen meemaken. Dat is nu ook weer niet de bedoeling……

bezinningsdagen(1)Het is een lange traditie van het Cambreur College om in de voorexamenklassen drie dagen (en twee nachten) met de hele groep van school weg te gaan naar een jeugdcentrum in België. Juist in een totaal andere omgeving leren leerlingen en docenten elkaar op een nieuwe manier kennen. In die dagen ontstaat er een caleidoscopische sfeer waarin het mogelijk is plezier te combineren met serieuze zaken. Enerzijds diepgravende gesprekken in kleine groepjes en aangrijpende verhalen van verschillende gastsprekers (ervaringen om nooit te vergeten), maar anderzijds ook lol en gezelligheid.

De gezamenlijke maaltijden, de pauzes bij de open haard, de avondtocht door de bossen, het vrije podium en de knallende muziek- en dansavond zijn onmisbare elementen. Maar ook de meditatievieringen die ‘s avonds laat vrijwillig, maar héél druk, bezocht worden, zijn een unieke en positieve belevenis. Zelfs het corvee en het afwassen en opruimen blijkt plezierig ‘groepswerk’ te zijn. De foto’s van de laatste bezinningsdagen geven ook een indruk in beelden.

Vanaf leerjaar 2013-2014 heeft ook de mavo-afdeling dit initiatief omarmd, een jaar later startten onze vmbo’ers met hun B-dagen.. Het programma is afgeleid van het havo-vwo-programma, maar kenmerkt zich nog meer door activiteiten die bij deze (jongere) leerlingen passen. De eerste ervaringen zijn prima, de leerlingen en hun begeleiders zijn enthousiast.

Dagje Lille

LilleNa twee jaar Frans maken de havo- en vwo-leerlingen kennis met een Franse stad en brengen ze het geleerde in de praktijk. Een dagtrip naar Lille staat er voor hen op het programma.

Waarom Lille? Dat is toch die Franse stad waar je na twee uur rijden richting vakantieadres, met 130 km per uur aan voorbij zoeft?! Jammer, want Lille is een historisch juweeltje waar je minimaal een dag heerlijk kunt genieten van een uitgebreide verzameling kunst, een bruisend stadsleven en niet te vergeten de Franse taal. En dan te bedenken dat er ooit Nederlands gesproken werd en de stad de naam Rijssel droeg. In 2004 was het de Europese hoofdstad, maar ook straks is voor de stad een belangrijke rol in het Europa van de toekomst weggelegd. Er wordt een technologisch geavanceerd zakencentrum gebouwd en een eigen treinstation: Lille-Europe.

Het historisch centrum, Vieux Lille is een levendig geheel van kasseienpleinen en smalle straten met chique winkels, cafés en restaurants. Het middelpunt is Place du Général de Gaulle, omgeven door de imponerende façades van het art-decokantoor van de krant Voix du Nord en de 17e eeuwse Vieille Bourse. De leerlingen brengen ook een bezoek aan “La Piscine, Musée d’Art en d’Industrie” in Roubaix, een tot museum omgetoverd zwembad. Een geweldige ervaring. Komend jaar staat Lille opnieuw op het programma. De dames van de sectie Frans verheugen zich er al op.

Dagje Keulen

Keulen 2013Het initiatief van de vakgroep Frans vindt navolging binnen de sectie Duits. Al enkele jaren brengen wij met de leerlingen van havo en vwo 4 een bezoek aan Keulen. Uiteraard wandelen we door de stad, leggen contact met de bewoners van Köln en bezoeken we een aantal bezienswaardigheden. De Dom is een must, het beklimmen van de toren is een letterlijk hoogtepunt en shoppen in de stad is niet alleen voor de meiden interessant. De leerlingen maken een keuze uit een vijftal musea waar ze met gerichte opdrachten aan de slag moeten. Met name een bezoek aan een voormalig gestapohoofdkwartier is indrukwekkend. Geslaagd vinden de begeleiders deze dag, als de leerlingen veel Duits gehoord en gesproken hebben, bewust gekeken hebben naar overeenkomsten en verschillen tussen een Duitse Großstadt en bijvoorbeeld Rotterdam of Amsterdam en wellicht zelfs genoten hebben van een eenvoudige maaltijd in een Duits restaurant.

Excursie Erasmus MC voor vwo3erasmus-mc

Wat gebeurt er met een buisje bloed wanneer de dokter dit bij een patiënt afneemt? De leerlingen van vwo3 zoeken het uit en kruipen in de huid van een analist en medisch immunoloog. Ze gaan een dag rondkijken op het medisch lab van het Erasmus MC in Rotterdam. Met labjassen aan gaan leerlingen aan de slag met de verschillende testen en apparaten. Er wordt gekeken onder de microscoop en onderzoeksresultaten worden geanalyseerd. Medisch immunoloog Marco Schreurs geeft de leerlingen aan het eind van de dag een masterclass. Uiteindelijk blijkt dat dit simpele buisje bloed wel heel veel stationnetjes passeert, voordat de dokter een uitslag kan geven. Een dag die leerlingen inzicht geeft in wat er gebeurt achter de schermen in een academisch ziekenhuis.

 Veldwerk in Serooskerke, ZeelandSerooskerke-2016-071

De vakgroepen Biology en Geography organiseren een drie dagen durende vakoverstijgende veldwerkexcursie naar natuurgebied “De Schelphoek” nabij Serooskerke op Schouwen-Duiveland. De eerste avond krijgen de leerlingen van Tvwo2 een lezing over het natuurgebied en een avondwandeling door het natuurgebied langs de Oosterschelde aangeboden. De tweede dag is het tijd om echt aan het werk te gaan. Tijdens een fietstocht over Schouwen-Duiveland maken de leerlingen kennis met het gebied en doen ze allerlei veldwerkexperimenten. Leerlingen krijgen onder andere een spoedcursus vogel spotten, leren een bodemprofiel maken met een grondboor en maken kennis met allerlei zeeleven in de Noordzee en de Oosterschelde.  Ter afsluiting maken de leerlingen een eigen onderzoeksopzet, wat op de laatste dag daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden. Tussen al het harde werken door is er natuurlijk ook ruimte voor een hoop gezelligheid, van zwemmen in de vijver in de “Schelphoek” tot aan een nachtelijk kampvuur in het bos!